sista söndagen i augusti

Och det är just i det här ögonblicket, i den där ömtåliga väntan på just ingenting alls, som hösten fullkomligt slår slint. Förvandlar allting till fel, tar sönder allting som förut varit det viktigaste, det allra viktigaste, och överöser mig med nya frågeställningar, nya tankar, nytt allt. Vad ska man göra med allt? Det är kallt, men jag har fönstret öppet och sitter ute på fönsterkarmen även om det inte finns någonting att se. Annat än mörker, samma mörker som alltid. Du har som vana att ta sönder allt. Jag välkomnar höstmelankoli, jag döper en spelningslista efter den och säger hej du älskade och efterlängtade, varsågod, gör vad du måste, och försök skapa mer oreda än vad du gjorde förra hösten om du kan. Att somna klockan elva på kvällen är ett nytt fenomen som osökt får mig att tänka decembertankar, och jag drömmer om höstlöv som färglägger gatorna som annars skyltar med sin frånvaro av

det där som spelar roll.

Staden är en grå massa som sköljer förbi utanför bussfönstret. Jag älskar regnet, det är det finaste av väderfenomen, och att få somna till ljudet av det flera kvällar i rad är fantastiskt. Det är en av de där sakerna som gör mig alldeles hänförd. Vi vaknar halv sex på morgonen av att det regnar. Jag smeker ditt ansikte och regnet öser ner där utanför. Jag kan inte tänka alls. Långa höstpromenader, sådana där med tjocka tröjor och halsdukar och samtalsämnen som skenar. Vi är helt fel, men idag gör det mig inget. För jag vandrar i nya korridorer och ser nya saker hos alla men vet inte om det verkligen finns något som fångar mig. Jag saknar att fullkomligt drunkna, gå sönder, vara helt överlämnad, till någons enkla ord. Självklarhet. Nya frågeställningar från annat håll. Jag gör halva saker, fullföljer inte vad jag planerat. Jag klipper av dagarna och sover istället för att dagdrömma. Urkultankar, jag saknar att gå barfota i haremsbyxor och dansa hela dagen. Funderar hemskt mycket nu. Hösten skapar alla de där kryphålen jag önskat mig.

Och någonting brinner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0